Expoziția „Eugen Gâscă” la Palatul Culturii
Muzeul Județean Mureș – Muzeul de Artă anunță deschiderea expoziției „Eugen Gâscă”, la Palatul Culturii!
Muzeul Județean Mureș alături de Galeria Quadro din Cluj Napoca au deosebita plăcere de a vă invita la vernisajul expoziției “EUGEN GÂSCĂ”. Evenimentul va avea loc joi, 9 decembrie 2021, la ora 17:00, la Muzeul de Artă, în Palatul Culturii, aripa dreaptă, etajul II, cu participarea Cvartetului de coarde „Tiberius” al Filarmonicii de Stat Târgu Mureș.
Expoziția dedicată artistului Eugen Gâscă este o retrospectivă consistentă care își propune să readucă în actualitate creația originală a acestuia, cu accent pe donația făcută Muzeului de Artă din Târgu Mureș. Ea cuprinde și lucrări împrumutate cu generozitate de alte muzee importante din țară și din colecții private.
Expoziția va fi deschisă publicului până la 18 februarie 2022, de marți până vineri, între orele: 09:00-16.00, sâmbătă și duminică, între orele: 09:00-14:30.
Perioada de vizitare a expoziției este 09.12.2021 – 18.02.2022.
Curatorii expoziției: Székely Sebestyén – director Galeria Quadro, Cora Fodor – cercetător Muzeul Județean Mureș și Ioan Șulea – șef Secția de Artă la Muzeul Județean Mureș.
*
Eugen Gâscă (1908-1989), originar din zona Mureșului (Grindeni-Cristur), este unul dintre artiștii însemnați ai artei românești moderne, a cărui operă este mai puțin cunoscută. El s-a impus prin crearea unui limbaj vizual specific, aparent simplu, sensibil, în care primează simțul culorii.
Ca personalitate artistică, Eugen Gâscă se plasează în galeria celor mai importanţi exponenţi ai primelor generații de artişti formate la Şcoala de Arte Frumoase din Cluj (înființată în 1925). Aici va rămâne doi ani (1928-1930). După întreruperea impusă de stagiul militar, pregătirea în domeniul artei e continuată tot pentru doi ani (1932-1934) la Academia de Arte Frumoase din Bucureşti. În 1934 are loc prima sa expoziție personală, la Cluj. În 1946 se stabilește la București participând la numeroase expoziții naționale și internaționale. În 1955, după aprofundate studii de documentare realizează ampla compoziție ”Horea și căpitanii săi” achiziționată de Ministerul Culturii, expusă în Amfiteatrul “Vasile Bogrea” din cadrul Universității din Cluj. În același an devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici, implicându-se în activitatea diverselor comisii ale acesteia.
Lucrările sale, iconice astăzi, a căror tematică e redusă ca varietate, apar ca suprafețe de albastru infuzat de griuri calde sau reci, în care prezența umană sau a naturii închisă în linii modulate apare ca o expresie intimă a condiției sale, în esența ei, în simplitatea ei. Concentrate sunt și titlurile ce apar drept definiții generice ale unor stări, sentimente, atitudini, lucruri și legături fundamentale: Liniște, Iubire, Prietenie, Floare, Deal, Omul, Dans, Imponderabil, Plopii etc. Gama de culori este restrânsă, preferând albastrul care se corela foarte bine cu esențializarea, așa cum declara însuși artistul: “Albastrul mi-a fost drag toată viața, și era normal ca simplitatea mea să meargă spre un ton general albastru….în simplificarea pe care o cerea subiectul propus sau de care eram de fapt stăpânit.”
„Există în pictura transilvană un spațiu în care, toamna, materia cerului se lasă peste relieful pământului, învelindu-l în curbe dominant descendente. Rămân ca verticale într-un asemenea loc, doar plopii și uneori oamenii, convergenți parabolic deasupra imaginii./…/ Prin acest spațiu care se cheamă Eugen Gâscă, trece Mureșul, purtând cu el toată nostalgia artistului, un „dor fără sațiu” din care pictura transilvană câștigă un sunet inconfundabil.”
menționa François Pamfil cu ocazia retrospectivei Gâscă din 2007.
Intrarea este liberă.